Lääketieteessä osataan antaa arvo toisen asiantuntijan mielipiteelle. Konsultaatiolla on iso rooli lääkärien arjessa ja lisäksi potilailla on oikeus toiseen mielipiteeseen. Vastaavasti moni kirjoittamisen kanssa telmivä tietää, mikä merkitys on toisen henkilön suorittamalla oikoluvulla.

Tarvitaanko tuoreiden silmien vipuvartta lisää myös meidän markkinoijien arkeen?

Mitä silmät ei nää, sen ehkä toinen ymmärtää

Olen päässyt viime viikkoina pari kertaa mukaan sparraamaan pohjalaisyrityksiä markkinoinnista. Kyse on I-Medioiden Askel-kampanjan porrastreenistä. Minä ja myynnin edustaja olemme jutelleet maksuttoman treenin varanneen yrityksen kanssa heidän markkinointinsa tilasta, tarpeista ja tavoitteista. Rupattelun jälkeen olemme koostaneet näkemyksemme siitä, missä he menevät markkinoinnin kanssa ja millaisiin toimenpiteisiin kannattaisi ryhtyä.

Keskustelut sparrattavien kanssa ovat olleet silmiä avaavaa hommaa.

Jokin läikähtää sisuksissani, kun sparrattava vuolaasti kiittelee oman markkinointinsa tilan sanoittamisesta ymmärrettävään muotoon. Siis ihan vain siitä, että olemme katsoneet hänen tekemäänsä markkinointia ulkopuolisen silmin ja kertoneet, miltä homma näyttää.

Se, että on saanut ulkopuoliselta taholta toisen mielipiteen, tuntuu olevan se juttu. Ei niinkään se, miten oivaltavia tilanneanalyysejä tai konkreettisia toimenpide-ehdotuksia lopulta saamme aikaiseksi (vaikka hyviähän ne tuppaavat olemaan).

Joskus sitä vain kaipaa toista toteamaan sen, minkä jo tietää. Ja tämähän käy järkeen.

Markkinointi voi olla yksinäistä puuhaa. Se on monissa yrityksissä yhden henkilön harteilla – ja usein samoja harteita painaa muutama muukin homma. Tällöin toisen mielipiteen saaminen voi olla hankalaa. Ympärillä ei kerta kaikkiaan ole tarjolla ylimääräisiä silmäpareja, ja kun itsellä on resurssit tiukassa niin omiakaan silmiä ei ehdi missään välissä tuulettaa uuden veroisiksi.

Jos markkinointiporukkaa onkin ympärillä enemmän, voi ongelma olla siinä, että koko poppoo elää saman kuplan sisällä. Asioita ei pystytä katsomaan ulkopuolisen silmin.

Jumi laukeaa, kun suu aukeaa

Näin sitä helposti ajautuu talsimaan epävarmuuden hetteikössä. Koko ajan on pieni pelko takamuksessa, että keskitynkö oikeisiin asioihin ja mitähän oleellista sitä onkaan tullut unohdettua. Sopivina annoksina nautittuna omien tarkoitusperien ja tekojen epäileminen on aivan tervettä, mutta pidemmän päälle se alkaa rassata hermoja ja haitata tekemistä.

Tällaisten jumien avaamiseksi ja välttämiseksi meidän markkinoijien pitäisi hyödyntää enemmän toisen markkinoijan tuoreita silmiä – kutsutaanpa sitä nyt sitten sparraukseksi, konsultoinniksi tai vaikkapa after workeiksi.

Mistä näitä tuoreita silmiä eli toisia mielipiteitä sitten löytää? Ehkäpä verkostoissasi on joku, jolta voit pyytää apua. Tai ehkä voit kysyä mielipidettä markkinoinnin kumppaniltasi. Rehellisesti sanoen tapoja on varmasti useita. Rohkaisen sinua kokeilemaan niistä jotain.

P.S. Suosittelen myös sparraajana toimimista jokaiselle markkinoijalle. Siinä saattaa lähes huomaamatta oppia pari juttua itsekin. Ja mikä parasta, avun tarjoamisesta ja antamisesta tulee kohtuullisen hyvä mieli.

Matias Ojanperä
Matias Ojanperä
Seinäjoella asuva Matias on osa I-Medioiden markkinointitiimiä. Työssään hän auttaa organisaatioita löytämään apua arkeen ja juhlaan I-Medioiden palvelutarjoomasta. Vapaa-ajallaan hän potkii erikokoisia palloja ja nauttii pääkopan tyhjentävistä iltakävelyistä.