Project Description

Etelä-Pohjanmaalla kahdeksan kunnan alueella toimiva jätehuoltoyhtiö Lakeuden Etappi Oy vastaa alueen 130 000 asukkaan päivittäisestä jätehuollosta. 

Noin 40 henkilöä työllistävän Etapin päätoimipaikka ja jätehuoltokeskus sijaitsevat Ilmajoella, mutta jokaisesta osakaskunnasta löytyy vähintään yksi jäteasema. Ekopisteitä on alueen asiakkaiden käytössä noin 70. Etapilla on iso rooli alueen kiertotalouskentässä, sillä yhtiöllä on oma biokaasulaitos ja se on mukana jätevoimala Westenergy Oy:n toiminnassa suurimpana omistajana.

Kattavaa ammattitaitoa vaihteleviin tarpeisiin

Jätehuoltoyhtiön ydintehtäviin kuuluu alueen asukkaiden tiedottaminen ja neuvonta jäteasioihin liittyen. Viestittävät aiheet vaihtelevat lajitteluohjeista aina jätehuollon perusperiaatteiden avaamiseen.

Lakeuden Etapin omien viestintäkanavien lisäksi tavoittavuutta on lisätty mediayhteistyöllä, johon yhdeksi kumppaniksi on valikoitunut jo useamman vuoden ajan I-Mediat. Perinteisen printtimedian lisäksi Lakeuden Etappi on luottanut I-Medioiden viestintäpalveluihin pitkäaikaisissakin projekteissa, kuten tiedotuslehti Etappi-aviisin toteutuksessa.

I-Mediat ja Etappi tekevät yhteistyötä.

Etappi ja I-Mediat ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä Etappi-aviisin toteutuksessa.

”Etappi-aviisia on tuotettu jo toistakymmentä vuotta, ja pisimpään yhteistyötä taiton ja graafisen suunnittelun osalta on tehty I-Medioiden ja eritoten heidän graafikkonsa Mirja Pajulan kanssa. I-Medioiden ideoinnin tulos on myös piirrosgrafiikkamme, jota hyödynnämme useissa kanavissamme”, kertoo Lakeuden Etapin viestintäpäällikkö Hannele Lyytikäinen-Käppi.

Graafisen suunnittelun lisäksi Etappi on vuosien varrella hyödyntänyt laajasti muitakin I-Medioiden tarjoamia palveluja, kuten videotuotantoa ja digiviestintää.

Etappi-aviisi digilehtenä.
Etappi-aviisi ulkoasu pysyy tunnistettavana myös digilehdessä.

”I-Medioiden tiimistä löytyy osaavia ammattilaisia erilaisiin tarpeisiimme. Matti Hautalahden kanssa olemme tehneet videoita, Sari Itäniemi on ollut vahvasti mukana digijulkaisujen puolella, ja animaatioita on toteuttanut Jenna Koivisto”, Lyytikäinen-Käppi kertaa.

Tämäkin animaatio on I-Medioiden käsialaa.

 

Brändiuudistuksella piristystä ilmeeseen

I-Mediat valikoitui yhteistyökumppaniksi jälleen, kun Lakeuden Etappi halusi uudistaa brändin ilmeen vuonna 2017, samana vuonna kuin yhtiö vietti 20-vuotisjuhlavuottaan. Uudistuksen tuloksena käyttöön otettiin logon rinnalle lehtikuvio, joka komeileekin tätä nykyä muun muassa yhtiön jäteautoissa, ekopisteillä ja jäteastioissa.

Etapin brändiuudistus näkyy ulospäin.
Etapille suunniteltu raikas ja tunnistettava ilme näkyy hienosti jäteautojen kyljissä.

”Brändiuudistuksella haluttiin yhdenmukaistaa ja kirkastaa yhtiön ilmettä, ja uudistus onkin näkynyt kaikissa viestintäkanavissamme. I-Mediat oli luonnollinen valinta kumppaniksi tähän projektiin, sillä meillä oli jo entuudestaan hyviä kokemuksia heidän osaamisestaan ja yhteistyökyvystään ”, Lyytikäinen-Käppi summaa.

Kaikki I-Medioiden projektit toteutetaan tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa, mikä on ollut myös Lakeuden Etapin väelle mielekäs toimintatapa:

”Me heitämme välillä värikkäälläkin tyylillä tarpeitamme, ajatuksia ja toiveitamme, mutta I-Medioiden ammattilaiset saavat poikkeuksetta ideoistamme kiinni. Ammattilaisten käsissä ideat jalostuvat usein jopa paljon paremmiksi kuin olisimme osanneet odottaa”, Lyytikäinen-Käppi iloitsee.