Hyppää sisältöön
Sisältömarkkinointi

VASEK tavoitti lähialueen matkailumarkkinat sponsoroidulla jutulla

Vaasanseudun Kehitys Oy:n eli VASEKin tavoitteena on vahvistaa alueensa kilpailukykyä yhteistyössä kuntien, elinkeinoelämän sekä tutkimuksen ja koulutuksen kanssa. VASEKin tehtäviin kuuluu yrityspalvelujen tuottamisen sekä erilaisten kehityshankkeiden lisäksi seudun markkinointi.

Tavoite: lähialueen kohdeyleisön tavoittaminen nopeasti ja tehokkaasti

Kaikki oli valmista kesää 2020 varten. Suunnitelmat oli tehty, Keski-Euroopan matkanjärjestäjät oli lämmitetty kiinnostuneiksi ja Raippaluodon matkailuyrittäjät olivat valmiina ottamaan vieraat vastaan.

Archipelago Attractions -hanketta vetänyt VASEKin matkailualan projektipäällikkö Peter Källberg huokaa muistellessaan kevään 2020 käänteitä.

”Tarkoituksena oli markkinoida Raippaluodon aluetta matkailukohteena ja hankkeessa mukana olleiden yritysten palveluja. Kohdistimme markkinointia lähinnä keskieurooppalaisiin matkanjärjestäjiin. Sitten tuli korona ja saimme unohtaa ulkomaalaiset vieraat. Piti nopeasti vaihtaa fokus kotimaan ja lähialueen yleisöjen tavoittamiseen.”

Ratkaisu: sponsoroitu juttu kesäliitteessä ja Pointissa

Ilkan myyntineuvottelija Oili Airaksinen ehdotti Källbergille ratkaisuksi sponsoroitua juttua. Sponsoroitu juttu julkaistaisiin painettuna Ilkka-Pohjalaisen välissä ilmestyvässä kesäliitteessä sekä verkkojuttuna Pointti.fi-sivustolla.

”Se oli hyvä idea. Totesimme, että niin saisimme hyvin markkinoitua hankkeeseen kuuluvia palveluja etenkin tässä lähialueellamme. Ajattelimme, että vaikka Raippaluodon kohteet ja palvelut ovatkin jo tuttuja täällä Vaasassa, Ilkka-Pohjalaisen mukana tavoitamme myös Seinäjoen alueen ja sisämaan”, Källberg kertoo.

Toteutimme samaan aikaan muualle Suomeen kohdistetun sosiaalisen median mainoskampanjan.

Peter Källberg

Sponsoroidun jutun kärkeen nostettiin hankkeessa mukana olleet matkailualan yritykset ja heidän palvelunsa. Lopputulokseen voit tutustua Pointissa, jossa artikkeli kerää edelleen aiheesta kiinnostuneita lukijoita: Raippaluoto tarjoaa matkailijoille elämyksiä luonnon rauhassa.

”Toteutimme samaan aikaan muualle Suomeen kohdistetun sosiaalisen median mainoskampanjan. Siinäkin oli hyvä, että meillä oli verkossa valmis juttu, johon linkata mainoksista”, Källberg lisää.

Peter Källberg on tyytyväinen Ilkalta saamaansa ratkaisuun ja palveluun.

”Jo siinä tuli fiilis, että tästä tulee hyvä juttu”

Miltei vuosi sponsoroidun jutun julkaisun jälkeen Källbergilla riittää positiivista sanottavaa.

”Tämä oli erittäin hyvä kokonaisuus. Jutusta tuli hyvä ja myös tapa, miten se toteutettiin, oli toimiva. Se oli nimenomaan avaimet käteen -palvelua, jossa saimme itse vaikuttaa sisältöön eli saimme esille haluamamme viestin, joka toimi.”

Källberg osoittaa erityiset kiitokset jutun kirjoittaneelle Harri Puhakaiselle.

”Minut yllätti positiivisesti se, että jutun kirjoittajalla oli aikaa oikeasti keskustella ja käydä asiaamme läpi. Jo siinä tuli fiilis, että tästä tulee hyvä juttu”, Källberg kertoo.

Ilkka-Pohjalaisen välissä jaettava kesäliite mainoskanavana vakuutti Källbergin.

”Ilkka-Pohjalaisen kesäliite on hyvä mainoskanava erityisesti matkailualalle. Sen avulla viesti saadaan kerralla isolle alueelle ja sitä kautta tavoittaa etenkin lähialueen päiväretkiä suunnittelevat ihmiset.”

Vastaavasti Pointin osalta Källberg nostaa esille pidemmän aikavälin näkyvyyden. Vaikka painettu kesäliite olisikin jo viety paperinkeräykseen, jatkaa juttu verkossa elämäänsä ja siihen on helppo linkata muualta. VASEKin tapauksessa sponsoroitua juttua myös mainostettiin Pointin sometileillä.

”Suunnitelmissa on toteuttaa vastaava juttu eri aiheesta myös tulevana kesänä. Voin suositella tätä varsinkin matkailualalle. Erityisesti nyt, kun kotimaan matkailun trendi näyttää jatkuvan”, Källberg vinkkaa.

2 923

Sivunäytöt

3 min 47 s

Keskimääräinen lukuaika

11 816

Artikkelista kertovan Pointin Facebook-mainoksen tavoittavuus henkilöinä

Haku