Hyppää sisältöön
Pirjon Pakarin logo
Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi siivitti Pirjon Pakarin myyntimenestykseen

Pirjon Pakarin tuotekehityksen tuloksena oli syntynyt kaksi uudenlaista maukasta ja ravintoainepitoista leipää, joiden markkinoinnissa haluttiin kokeilla jotain uutta. Keinoksi valikoitui Ilkan myynnin ehdottama vaikuttajamarkkinointi ja kampanjan tulokset olivat heti alusta alkaen toivotunlaiset.

Pirjon Pakari on vuonna 1985 perustettu lähileipomo, joka on omistautunut leipomaan maukasta ja terveellistä leipää puhtaista kotimaisista raaka-aineista. Pirjon Pakarin lähileipomot ja verkkokauppa palvelevat herkullisen leivän ystäviä ympäri Suomen.

Pirjon Pakari on jo pitkään hyödyntänyt markkinoinnissaan monipuolisesti Ilkan mainonnan ja markkinoinnin palveluita. Erityisesti lehtimainonta on leipuriyrittäjä Hannu Malmivaaran mukaan tuottanut asiakasvirtaa jopa yllättävän hyvin.

Kesällä 2019 Pirjon Pakarissa oltiin kuitenkin uuden haasteen edessä.

Tuotekehityksen tuloksena oli syntynyt kaksi uudenlaista maukasta ja ravintoainepitoista leipää, Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis. Uutuusleipien uskottiin kiinnostavan myös sellaisia kohderyhmiä, joille muut Pirjon Pakarin tuotteet eivät olleet tuttuja. Markkinoinnissa haluttiin tämän vuoksi kokeilla aiemmin käytettyjen ja toimiviksi todettujen keinojen lisäksi jotain sellaista, jolla tavoitettaisiin kokonaan uusia kohderyhmiä.

”Myynti oli huikea menestys”

Ehdotus vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä tuli Ilkan aluemyyntipäällikkö Mervi Marttilalta, joka vastaa yhteyshenkilön roolissa Pirjon Pakarin markkinoinnin suunnittelusta.

”Mervi suositteli meille vaikuttajamarkkinointia ja kertoi mistä siinä on kyse. Aikaisemmin emme olleet edes harkinneet tällaista vaihtoehtoa”, Malmivaara kertoo.

Pirjon Pakarilla innostuttiin ehdotuksesta ja päätettiin kokeilla vaikuttajamarkkinointia. Kokeilunhalu palkittiin, sillä kampanjan tulokset olivat heti alusta alkaen toivotunlaiset.

”Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta uutuustuotteidemme myynti oli huikea menestys. Myyntilukujen perusteella Riivi-Kaura ja Riivi-Ruis kiipesivät ihan kärkipaikoille muihin tuotteisiimme verrattuna”, Malmivaara hehkuttaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan satoa löytyy Instagramista tunnisteella #pirjonpakari.

Vaikuttajamarkkinointia ilman vaivaa

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan käytännön toteutuksesta vastasi Ilkan tytäryhtiö, vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut Somessa.com


Vaikuttajamarkkinointi perustuu suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien näkyvyyden hyödyntämiseen. Vaikuttajamarkkinointi voi olla esimerkiksi yrityksen omien tuotteiden lähettämisestä suositulle bloggaajalle, joka arvostelee tai esittelee tuotteita omille seuraajilleen.

”Vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan toteutuksesta ei ollut meille juurikaan vaivaa. Ilkka ja Somessa.com valitsivat meille sopivia vaikuttajia, joille lähetimme tuotteitamme. Vaikuttajat ottivat tuotteista kuvia ja tekivät seuraajilleen päivityksiä”, Malmivaara kertoo.

Vaikuttajat toteuttivat oman kesäisen tarjoiluehdotuksen leipien käytöstä grillaus- ja kesäteemalla. Vaikuttajat inspiroivat seuraajiaan kokeilemaan uutuustuotetta osana kesäisiä hetkiä.

”Mukana olleiden somevaikuttajien positiivisuus yllätti, heillä tuntui olevan aidosti hauskaa ja he tykkäsivät tuotteista. Lisäksi mukaan oli saatu keskenään erilaisia persoonia, joten lopputuloksesta tuli sopivan monipuolinen. Hyvä vaikuttajaverkosto ja kyky löytää mukaan oikeanlaisia persoonia on tärkeä osa vaikuttajamarkkinointia.”

Esimerkkikuva siitä miten Pirjon Pakarin tuotteita on käytetty vaikuttajamarkkinointikampanjassa.
Pirjon Pakarin kampanjassa oli mukana monipuolisesti erilaisia vaikuttajia.

Kampanjassa mukana olleet vaikuttajat valittiin Somessa.comin kattavasta vaikuttajaverkostosta siten, että haluttu kohderyhmä tavoitettiin mahdollisimman hyvin. Palveluun sisältyi myös kampanjan suunnittelu, asianmukaisista sopimuksista huolehtiminen ja yhteydenpito vaikuttajiin.

Kasvaneiden myyntilukujen lisäksi vaikuttajamarkkinoinnista oli myös muuta iloa Pirjon Pakarille.

”Saamme jatkossa käyttää omassa mainonnassamme vaikuttajien ottamia laadukkaita kuvia, mikä on hyvä lisä. Samalla saimme arvokasta tietoa siitä, mitä kuluttajat tykkäävät tuotteistamme ja näimme, miten luovasti ruokaharrastajat käyttävät uutuustuotteitamme”, Malmivaara toteaa.

”Aina kannattaa kokeilla uutta”

Pirjon Pakarin ensimmäinen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja onnistui niin hyvin, että haastatteluhetkellä oli jo tehty päätös seuraavasta kampanjasta. Keväällä 2020 toteutettiinkin vastaavanlainen vaikuttajamarkkinoinnin kampanja Pirjon Pakarin gluteenittomista siemennäkkäreistä.

Tyytyväisyys sekä yhteistyöhön Ilkan kanssa että vaikuttajamarkkinointiin paistaa leipuriyrittäjä Hannu Malmivaarasta.

”Suosittelen Ilkkaa, Somessa.comia ja vaikuttajamarkkinointia muillekin. Aina kannattaa kokeilla uutta – ja jos käy niin, että myynti nousee kuten meillä, niin silloinhan kannattaa kokeilla myös uudestaan”, Malmivaara vinkkaa.

Pirjon Pakarin vaikuttajamarkkinoinnin kampanja lukuina:

  • 2 makrovaikuttajaa
  • 6 mikrovaikuttajaa
  • 16 Instagram-postausta
  • 24 Instagram Storya
  • 40 kuvaa
  • 130 000 näyttökertaa
  • 6322 reaktiota
  • 10,2 % sitoutumisaste

Haluatko tietää, miten auttaisimme sinun yritystäsi tavoittamaan uusia yleisöjä ja onnistumaan markkinoinnissa? Kysy ja me kerromme.

.

Haku