Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut erittäin suosituksi markkinointikeinoksi viime vuosien aikana. Mutta mistä vaikuttajamarkkinoinnissa pohjimmiltaan on kyse, miksi se toimii ja miten sitä hyödynnetään?

Vaikuttajamarkkinointi perustuu luotettavalle suosittelulle

Vaikuttajamarkkinointia voi hyvällä syyllä kutsua modernin ajan puskaradioksi. Vaikuttajamarkkinointi perustuu sosiaalisen median vaikuttajilta saatuun suositteluun ja siihen, että meitä kiinnostaa luotettaviksi katsomiemme ihmisten kokemukset ja mielipiteet. Tutulta ihmiseltä saatu aidoksi koettu suositus vaikuttaa mielipiteisiimme monesti suoremmin ja tehokkaammin kuin yrityksen omissa nimissään tekemä markkinointiviestintä.

Sosiaalisen median vaikuttajat koetaan ystäviksi, joiden tekemisillä ja sanomisilla on merkitystä. Heiltä haetaan hyödyllisiä vinkkejä ja inspiraatiota, ja kun tällainen henkilö lausuu mielipiteensä tuotteesta/palvelusta, sitäkin kuunnellaan tarkalla korvalla. Vaikuttajamarkkinointi hyödyntää tätä vaikuttajien ja seuraajien välistä suhdetta.

Vaikuttajamarkkinointi on mm. Instagram-postauksiaKun vaikuttaja kertoo esim. Instagram-postauksessa mielipiteensä, seuraajat kuuntelevat. Kuva: Eerika Salmi, @talotarinoi (Instagram).

Somevaikuttaja eli influencer on kiinnostavaksi koettu persoona, joka on kerännyt sosiaalisen median kanavissa jakamiensa sisältöjensä ympärille kiinnostuneen seuraajakunnan. Vaikuttaja voi olla julkisuuden henkilö tai ihan tavallinen ihminen, jolla on aktiivisia seuraajia tietyssä sosiaalisen median kanavassa jonkin aiheen ympärillä. Aihe voi olla käytännössä mikä vain: käsityöt, muoti, kauneus, autot, urheilu, kokkaus, lifestyle jne.

Mihin vaikuttajamarkkinointia käytetään?

Vaikuttajamarkkinointi on oikein tehtynä tehokasta ja tuloksellista. Se sopii loistavasti mm. uuden tuotteen/palvelun lanseeraukseen, brändin tunnettuuden kasvattamiseen, tapahtuman mainostamiseen tai myynnin kasvattamiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin yksi suurimmista eduista on siinä, että sen avulla yritys pystyy hyvin tehokkaasti tavoittamaan omat rajatut kohderyhmänsä.

Lue, miten Pirjon Pakari hyödynsi vaikuttajamarkkinointia menestyksellä uusien tuotteidensa lanseerauksessa: ”Vaikuttajamarkkinoinnin ansiosta uutuustuotteidemme myynti oli huikea menestys”.

Vaikuttajamarkkinointi tuotelanseerauksessa.Vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin esimerkiksi tuoteuutuuksista kertomiseen. Kuva: Krista Hytönen, @kristallinhohtoa (Instagram).

Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä lähes kaikissa somekanavissa, kuten Instagramissa, YouTubessa, blogeissa, Facebookissa, TikTokissa, Snapchatissa, podcasteissa jne. Somekanavien lisäksi vaikuttajamarkkinointia voidaan toteuttaa myös mm. livetapahtumissa.

Kanavavalintaa tärkeämpää yritykselle on kuitenkin löytää omia arvojaan vastaava vaikuttaja, jonka seuraajat ovat yrityksen tavoittelemaa kohderyhmää.

Vaikuttajamarkkinoinnin monet muodot

Vaikuttajamarkkinointi-termin alle mahtuu useita toisistaan enemmän tai vähemmän eroavia vaikuttajamarkkinoinnin muotoja. Vaikuttajamarkkinointia ovat esimerkiksi kaupallinen yhteistyö, PR-tuotekampanja, affiliate-markkinointi tai brändilähettiläisyys.

  • Kaupallisessa yhteistyössä mainostaja määrittelee mitä sisältöä vaikuttajalta halutaan. Jos esimerkiksi vaikuttajan käyttämä kanava on Instagram, voidaan määritellä, että häneltä halutaan tietty määrä feed-postauksia ja tietty määrä story-sisältöä, minkä lisäksi voidaan sopia julkaisujen tarkat julkaisuajankohdat. Näissä yhteistöissä palkkiona on useimmiten sekä tuote/palvelu että rahapalkkio. Mainostaja voi myös hieman määritellä sisältöäkin, mutta on hyvä muistaa jättää vaikuttajalle vapaus luovuuteen ja omanlaisensa sisällön tekemiseen. Kaupallinen yhteistyö on yleensä ajallisesti rajattu melko lyhytaikainen kampanja.
  • PR-tuotekampanjassa mainostaja lähettää tuotteensa vaikuttajalle testattavaksi. Vaikuttaja puolestaan julkaisee sometilillään haluamansa määrän sisältöä (esim. kuvia tai videoita), joissa hän kertoo mielipiteensä ja kokemuksensa tuotteesta. PR-tuotekampanjoissa palkkio on yleensä vaikuttajalle jaettu tuote. Lue lisää PR-tuotteiden jakelua helpottavasta palvelustamme.
  • Affiliate-markkinointi tarkoittaa tulospohjaista markkinointia, jossa vaikuttaja ja yritys hyötyvät esimerkiksi vaikuttajan kautta tulleista ostoista. Palkkio affiliate-kumppanuuksissa vaikuttajalle voi olla esim. tietty provisio vaikuttajan kautta tulleista ostoista. Lisäksi saatetaan määritellä, että jos vaikuttajan jakaman linkin/alekoodin kautta on tullut yrityksen verkkokauppaan tietty määrä ostoksia, saa vaikuttaja lisäpalkkion esimerkiksi lahjakortin muodossa.
  • Brand Ambassador tarkoittaa tietyn brändin brändilähettilästä. Brändilähettiläisyys on pidempiaikainen maksettu yhteistyö, jossa vaikuttaja toimii brändin keulakuvana ja mainostaa brändiä ahkerasti seuraajilleen.

Tällä videolla vaikuttaja Sanni Sariola kertoo, miten I-Medioiden tytäryhtiön somessa.comin toteuttama PR-tuotekampanja toimii mainostajan näkökulmasta:

Henrika Ala-Huumo
Henrika Ala-Huumo
Henrika on Seinäjoelta käsin maailmaa tutkiva vaikuttajamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hän auttaa kaikenkokoisia yrityksiä hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia. Aihe on hänelle omakohtaisesti tuttu, sillä Henrikalla on myös kokemusta vaikuttajana toimimisesta.