Käsityömessut pääsi uuteen kävijäennätykseen

Etelä-Pohjanmaan Pytinki Oy järjesti lokakuussa 2018 Seinäjoen Käsityömessut Seinäjoki Areenassa. I-Medioiden maakunta- ja kaupunkilehtiä markkinoinnissaan hyödyntänyt tapahtuma teki uuden kävijäennätyksen.

Käsitöiden ammattilaiset ja harrastajat vuosittain yhteen kokoavaa tapahtumaa on järjestetty jo vuodesta 1994 lähtien. Messujen uusi kävijäennätys on nyt peräti 22 880 kävijää.

– Olemme tosi tyytyväisiä niin näytteilleasettajien kuin kävijöidenkin lukumäärään. Meillä oli oikeanlainen ja laaja näytteilleasettajakunta, kertoo Etelä-Pohjanmaan Pytinki Oy:n toimitusjohtaja Heikki Punkari.

Käsityömessujen markkinoinnissa käytettiin vahvasti niin maakunta- kuin kaupunkilehtiäkin. Ilkassa Käsityömessujen mainos keräsi runsaasti huomiota lehden etusivulla jo noin kuukausi ennen tapahtumaa.

– Printtipuoli on merkittävä ja iso osa markkinointiamme. I-Mediat on ollut yhteistyökumppanina meille tärkeä jo pitkään. Lähdimme isoilla mainoksilla liikenteeseen ja olen tuloksiin todella tyytyväinen. Aloitimme mainonnan aiemmin kuin edellisinä vuosina ja se oli oikea ratkaisu. Minulle jäi sellainen tunne, että Ilkan etusivun mainos reilu kuukausi ennen tapahtumaa toimi hyvänä herättäjänä, Punkari toteaa.

 

Molemmat maakunnat haltuun

Seinäjoen Käsityömessut on vakiinnuttanut aseman alueen messukartalla.

– Kyllä se hyvän jalansijan on saanut. Käsityömessut on vahvasti alueellinen tapahtuma, jonne kuitenkin tulee paljon väkeä myös ympäri Suomen, Punkari sanoo.

Käsityömessuja edeltävänä viikonloppuna Ilkan etusivu muistutti näyttävästi tapahtumasta. Reilu viikko ennen messuja Eparissa ja Ikkunassa oli lisäksi neljän sivun liite Käsityömessuista. Pohjalainen ja Ikkuna pitivät osaltaan huolen siitä, että myös Pohjanmaan alueen väestö tavoitettiin kattavasti.

– Kaupunkilehdissä on laaja jakelu ja uskomme, että ne tavoittavat hyvin Käsityömessujen asiakkaat molemmissa maakunnissa. Ylipäätään on tärkeää olla esillä monissa eri kanavissa.

 

Videot hyvä lisä tapahtumaan

Käsitöiden tekeminen on jälleen trendikästä myös nuorten keskuudessa.

– Aihe kiinnostaa ja sillä on vankka kannattajakuntansa. Messuilta löytyy paljon huipputaitavia ihmisiä, Punkari sanoo.

Itse messuille Pytinki tilasi videotuotantoa I-Mediat Oy:n viestintä- ja markkinointitoimisto I-plussasta.

– Videot ovat nykypäivää ja uskon, että niillä saadaan tuotua lisäarvoa itse messutapahtumaan. Nyt sitä kokeiltiin käsityöuutisten muodossa Urpo Martikaisen lukemana ja ne toimivat hyvin.

Käsityöuutisiin tehtiin useita eri videoita, jotka esitettiin Martikaisen uutisissa messutapahtumassa. Osa videoista tehtiin näytteilleasettajille, jotka pääsivät kertomaan omista tuotteistaan ja yrityksistään.

– Videot olivat hyvä lisä tapahtumaan ja aiomme hyödyntää videoita myös ensi vuoden markkinoinnissa, Punkari sanoo.