Kun haet Googlessa jotain tuotetta, olet luultavasti kiinnostunut ostamaan sen. Kun haet yritystä, olet luultavasti kiinnostunut asioimaan sen kanssa. Kummassakin tapauksessa olet jo käytännössä asiakas, kun avasit Google-haun. Mutta kenen asiakas?

Google My Business on ikkuna yritykseesi

Jos yrityksesi ei löydy sitä itseään koskevilla hakusanoilla (esim. yrityksen nimi) helposti Googlesta, menetät hyvin todennäköisesti asiakkaita ja tuloja.

Tapoja näkyä Googlen hakutuloksissa on monia, mutta helpoin ja edullisin tapa on Google My Business -yritysprofiili. Nimenä tämä voi kuulostaa tuntemattomalta, mutta se on käytännössä kaikille tuttu. Kyse on Google-haun oikean laidan ikkunasta, josta löytyy yrityksen tiedot (mobiilikäyttäjille sama tieto tulee heti ensimmäisen orgaanisen hakutuloksen alapuolelle).

Google My Business -ikkuna hakutuloksissaGoogle My Business -ikkuna on useimmille tuttu näky. Samat tiedot näkyvät Google-haun lisäksi Google Maps -karttapalvelussa.

Miksi Google My Business -ikkunassa näkyvät juuri nämä tiedot? Päästääksemme tämän vastauksen äärelle meidän pitää ensin ymmärtää Googlen käyttötarkoitus: löytää vastaus etsijälle.

Google My Business -ikkunasta löytyy vastaus siihen hakuun, jonka Googlen käyttäjä on hetkeä aiemmin tehnyt. Kun haemme jotain yritystä nimellä, Google ymmärtää, että etsimme tietoa kyseisestä yritystä. Usein tällaisen haun tarkoituksena on löytää verkkosivu, osoite, puhelinnumero tai muu yhteystieto. Tai voi olla, että halumme nähdä millaisia Google arvosteluja yritys on saanut, jotta voimme arvioida onko yritys luotettava.

Näihin kaikkiin kysymyksiin Google pyrkii vastaamaan mahdollisimman nopeasti ja siksi juuri nämä tiedot näkyvät Google My Business -ikkunassa. Se on oikotie usein haettuihin tietoihin.

Miten Google My Business -yritysprofiilia käytetään?

Vaikka elämmekin digitalisaation aikaa, ja voisi olettaa, että Google My Businessin käyttöönotto vaatisi vahvaa digitaalista tunnistautumista, näin ei kuitenkaan ole.

Pääset käyttämään Google My Business -yritysprofiiliasi klikkaamalla oman yrityksesi ikkunan painiketta “Omistatko tämän yrityksen?”. Seuraavaksi Google lähettää yhteysosoitteeseen koodin, jonka aktivoimalla todistat olevasi kyseisessä yrityksessä. Tämän jälkeen pääset muokkaamaan yrityksesi tietoja. Google My Business -yritystilin käyttäminen on ilmaista.

my-business-2Google My Business -yritysprofiilin käyttäminen alkaa tällaista linkkiä klikkaamalla.

Voit luoda oman yritysprofiilisi myös suoraan Google My Business -sivuilla “Hallinnoi nyt” -painikkeen kautta. Kannattaa myös ladata Google My Business -mobiilisovellus, jonka kautta on helppo pitää oman yrityksesi ikkuna ajan tasalla.

Joskus voi käydä niin, että Google My Business -ikkunasta löytyy vanha osoite tai siellä on näkyvissä väärät aukioloajat. Vaikka yrittäjän näkökulmasta syy olisikin Googlen, on potentiaalisen asiakkaan silmissä syy nimenomaan yrityksen, joka ei ole päivittänyt tietojaan ajan tasalle. Erityisesti nuorten keskuudessa tällainen yritys saattaa vaikuttaa vanhanaikaiselta.

On siis sekä asiakkaiden palvelemisen että hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeää, että 1) yritykseltäsi löytyy Google My Business -yritysprofiili ja 2) sieltä löytyy ajantasaiset tiedot.

Haluatko kuulla lisää vinkkejä, joiden avulla saat paremman hakukonenäkyvyyden?

Järjestimme ilmaisen webinaarin Google-markkinoinnista keskiviikkona 9.6.2021. Paikalla puhumassa oli tämänkin blogikirjoituksen kynäillyt asiantuntijamme Ilya Kereselidze. Käy katsomassa webinaarin tallenne!

Ilya Kereselidze
Ilya Kereselidze
Ilya on I-Medioiden asiantuntijamyyjä ja seinäjokelainen pienyrittäjä. Pienen pääoman vuoksi hän ei aikanaan voinut palkata ketään tekemään hänelle Google-markkinointia, joten hänen piti itse opiskella Googlen salaisuudet. Kokemuksensa ansiosta Ilya ymmärtää yrittäjien haasteet ja pystyy aidosti auttamaan niissä.