IAB Finland* toteutti viime keväänä suomalaisille markkinoinnin ammattilaisille kyselyn digitaalisesta ulkomainonnasta eli screenmainonnasta. Kyselyllä selvitettiin, millaisia tarpeita ja toiveita mainostajilla ja markkinoijilla on digitaaliseen ulkomainontaan liittyen. Kyselyyn saatiin vastauksia monipuolisesti eri toimialoilta ja niin B2C- kuin B2B-yrityksistäkin.

Tutkimuksen tulokset ovat mielenkiintoista luettavaa. Ensinnäkin voidaan todeta, että vielä tällä hetkellä digitaalinen ulkomainonta ei vie kovinkaan isoa siivua yritysten markkinointikakusta. Mutta! Muutoksen merkkejä on ilmassa: 13 % vastaajista uskoo edustamansa yrityksen kasvattavan panostuksiaan digitaaliseen ulkomainontaan seuraavien 12 kuukauden aikana.

Mielenkiintoa digitaalista ulkomainontaa kohtaan tuntuu siis olevan, mutta moni ei ehkä vielä ihan hahmota, että mitä kaikkea screeneillä mainostamalla voi saada aikaan. Siitä lisää seuraavaksi.

Mihin kaikkeen digitaalista ulkomainontaa käytetään?

Markkinoijien vastauksista nousee viisi selkeää tarvetta, joihin digitaalisen ulkomainonnan koetaan vastaavan:

  1. Kiinnostuksen herättäminen
  2. Tavoittavuus
  3. Brändin rakentaminen
  4. Tunnettuuden luominen
  5. Alueellinen aktivointi

Tästä listauksesta on helppo olla samaa mieltä – kaikkiin näihin tarpeisiin pystymme digitaalisen ulkomainonnan keinoin vaikuttamaan hyvinkin tehokkaasti. Samat tarpeet nousevat omassa arjessani päivittäin esille, kun suunnittelemme asiakkaidemme kanssa ulkomainonnan kampanjoita ja mietimme tavoitteita.

Kun tähän listan viiden kärjen joukkoon nostetaan vielä toimintaan ohjaaminen, on listaus aika pitkälle valmis. Tarve saada digitaalisella ulkomainonnalla ohjattua asiakkaita toimintaan nimittäin korostuu ainakin I-Medioiden asiakkaiden parissa. Erilaisten rajatusti voimassa olevien tarjouskampanjoiden sekä tapahtumien kohdalla tämä on monesti jopa se tärkein tavoite. Pitkäaikainen asiakkaamme Rolls on hienolla tavalla onnistunut hyödyntämään digitaalista ulkomainontaa toimintaan ohjaavalla tavalla.

Apua digitaalisen ulkomainonnan toteuttajille

Digitaalinen ulkomainonta on edelleen kohtuullisen tuore mainonnan muoto. Siksi onkin luonnollista, että se herättää kysymyksiä ja epäröintiäkin.

Tämän vuoksi me I-Medioilla olemme digitaalisen ulkomainonnankin kohdalla lähteneet siitä, että asiakasta autetaan kokonaisvaltaisesti. Usein istumme asiakkaan kanssa alas ja mietimme yhdessä kohderyhmiä ja heidän tavoittamistaan, sitä miten brändiä olisi paras tuoda esille ja millaisin viestein vaikuttaa ostopäätöksiin arjen keskellä. Yleensä asiakkaita kiinnostaa myös nähdä ja kuulla esimerkkejä onnistuneista digitaalisen ulkomainonnan toteutuksista. Ja toisaalta monesti keskustelu ulottuu ihan mainonnan luovaan toteutuksen suunnitteluun ja arviointiin saakka.

Lähiviikkoina tulemme vielä lanseeraamaan kohderyhmäperusteiset digitaalisen ulkomainonnan paketit, joiden on tarkoitus edelleen helpottaa digitaalisen ulkomainonnan hyödyntämistä. Esimerkiksi työmatkalaisille, shoppailijoille ja kuntoilijoille löytyvät omat pakettinsa.

Lue lisää IAB:n tutkimuksesta: IAB: Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

* IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä. I-Mediat on osa IAB Finlandin yhteisöä. Tämän jutun kirjoittanut Kerim on mukana IAB Finlandin digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toiminnassa.

Kerim Åkerman
Kerim Åkerman
Kerim Åkerman on myynnin ja markkinoinnin ammattilainen sekä kokenut ulkomainonnan asiantuntija. Kerimin laaja-alainen kokemus mediasta, printistä digiin näkyy hänen otteissaan B2C- ja B2B -markkinointia suunnitellessa ja toteuttaessa. Vapaa-ajallaan hän on intohimoinen pörssikurssien seuraaja ja nauttii uudesta harrastuksestaan padelista.