Hei markkinoija, viestijä ja yrittäjä! Sinä olet lomasi ansainnut, mutta markkinointisi pitää pyöriä ja tahkota tulosta myös parhaimmilla jätskikeleillä.

Tutustu digituottajamme Liina Hautasen kokoamiin vinkkeihin, joiden avulla saat markkinointisi rullaamaan hienosti myös kesän ja lomakauden yli.

Liinan vinkit: Tee ainakin nämä!

1. Ennakoi tulevaa

Kirjaa ylös itsellesi, miltä kesän markkinointisi tulisi näyttää. Mitkä asiat ainakin pitää tulla hoidetuksi ja millaista mainontaa pitää kesän yli pyöriä? Hahmottele kesän kattava julkaisurunko, jossa on olennaisimmat markkinointisi ajankohdat ja kampanjat sekä tieto siitä, missä kanavissa ja julkaisuissa haluat tänä kesänä näkyä.

Aloita kesän markkinoinnissa tarvitsemasi materiaalin kokoaminen jo nyt: kokoa kesäkuvanne yhteen kansioon, suunnittele ja ideoi tekstiaihioita somea ja muita kanavia varten jne.

Tuntuuko kuitenkin siltä, että aika ei vain tahdo riittää tai että käsiparit loppuvat kesken? Nyt on vielä hyvä hetki ottaa ulkoinen kumppani mukaan jeesaamaan. Ulkoistamalla osan markkinoinnista kesän ajaksi varmistat, että liiketoiminnan pyörät pyörivät silloinkin, kun itse lomailet.

2. Ajasta kaikki minkä voit

Kaikki mahdolliset julkaisut (juhannuksen somepostaus, kesän uutiskirje jne.) kannattaa ajastaa jo ennen lomahärdellejä. Ajattele: itse nautiskelet kesähelteistä pumpatun krokotiilin selässä samalla, kun ajastetut päivityksesi ja mainoksesi nakuttavat tulosta.

Somessa julkaisujen ajastaminen onnistuu helposti. Facebookin ja Instagramin päivitykset voit näppärästi nakuttaa odottamaan julkaisuaan Metan oman julkaisutyökalun Creator Studion kautta. Muista kuitenkin, että hyvät sisällöt tuppaavat keräämään myös kommentteja. Eli kannattaa sopia etukäteen, kuka päivystää somekanaviasi kesän aikana ja vastailee asiakkaiden kysymyksiin ja kommentteihin.

Jos sinulla on käytössä markkinoinnin automaatio, olet sikäli onnellisessa asemassa, että voit automatisoida monet asiakkaillesi lähtevät viestit. Jos joku vaikkapa lataa tekemäsi oppaan, niin aihetta koskevat viestit löytävät oppaan lataajan ilman, että sinun tarvitsee tehdä välissä yhtään mitään.

3. Kokeile uusia kanavia

Ehkä se johtuu läpi vuorokauden riittävästä valosta, tai pitkän talven yli odotetuista kesäkeleistä, mutta kesäisin meistä kaikista tulee kuin eri ihmisiä! Se tarkoittaa, että myös mediakäyttäytymisemme muuttuu. Ei siis ole ollenkaan huono idea kokeilla kesällä tavoittaa asiakkaita hiukan uusista paikoista.

Kesällä ihmisillä on aikaa syventyä hyviin sisältöihin ja myös mainontaan – digilehtiä luetaan mobiililaitteilla mökilläkin, vaikka postilaatikkoon toimitettava sanomalehti laitettaisiin tauolle. Mitäpä jos testaisit tänä kesänä välisivumainosten toimivuutta? Välisivumainoksilla tarkoitetaan digilehden varsinaisten sivujen väliin aukeavaa kokosivun mainosta, joka taatusti kerää lukijan huomion.

On myös kesäihmisiä, jotka sulkevat itsensä pois kaikesta netti- ja somehälystä kesän ajaksi ja siirtyvät lueskelemaan oikein ajan kanssa ja nauttien painettua sanaa. Ehkä siis vaihteeksi voisit kokeilla varata mainospaikan kesäisestä printtijulkaisusta?

Kesäihmiset tunnetusti mielellään suuntaavat vesistöjen ja mökkirivistöjen ääreen. Moni meidänkin alueemme pienehkö pitäjä muuttuu mökkikaudella yks kaks paljon vilkkaammaksi. Kesällä kannattaakin miettiä, haluaisitko kohdentaa mainostasi (ehkä jollain uudella kulmalla!) tietylle mökkialueelle. Tämä onnistuu omalla alueellamme esimerkiksi paikallislehtiemme tai Pointin somenäkyvyyden avulla.

Liina Hautanen
Liina Hautanen
Liina Hautanen on pitkän linjan viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta erityisesti b2b-yritysten markkinoinnin kehittämisestä sekä oppilaitos- ja kuntamarkkinoinnista. Vapaa-ajallaan hän remontoi isovanhempiensa rakentamaa rintamamiestaloa, nauttii luonnosta ja erityisesti merestä.